12: Inimese ja arvuti suhtlus, ergonoomika ja kasutatavus

Positiivne näide kasutatavusest veebis Sotsiaalkindlustusameti veebilehe näitel.

Sotsiaalkindlustusameti veebilehte külastavate isikute seas on ilmselt kõige rohkem erinevat kasutuskogemust vajavaid inimesi, seetõttu on selle lehe loomisel sellele aspektile eraldi suuremat tähelepanu pühendatud. Vastupidiselt komertsportaalidele ongi prioriteediks info edastamine, kui hästi või halvasti see on õnnestunud on iseasi.

Kodulehe koostamisel on püütud järgida WCAG 2.0 AA suuniseid, mis hõlbustaksid nägemis-, kuulmis-, füüsilise-, kõne-, tunnetusliku-, keele-, õppimis-, ja neuroloogiliste puudustega kasutajatel.

Portaalis on võimalik navigeerida klaviatuuriga, tab klahvi abil, kahjuks muid liikumiseks sobivaid klahve ei tuvastanud (tab+shift liigub tagurpidi). Sisu saab suurendada tavapäraseid klaviatuurikombinatsioone kasutades. Värvide muutmisega saab muuta sisu kontrastseks, mis abistab nägemispuude puhul kodulehte hõlpsamini kasutada. Vaegnägijate jaoks on ekraanilugejatele arusaadavatele standarditele, visuaalset sisu on võimalik taasesitada teises vormis.

                                                                 

 Negatiivne näide kasutatavusest veebis Delfi näitel

    Delfi.ee on uudisteportaal, milles edastatakse päevakajalisi uudiseid. Portaali omanik on Ekspress Meedia AS, äriettevõte, mille laiemaks eesmärgiks on kasumi tootmine. Seetõttu pole portaali loomisel mõeldud esimese prioriteedina kasutajasõbralikusele vaid külastajalt võimalikult suure rahalise panuse saamine. On võimalik osta kasutajapilet, mille abil saadakse ligipääs kõikidele tasulistele artiklitele. Osad portaalid võimaldavad maksvatel klientidel sisu vaadelda ilma reklaamideta. Seda teed ei ole läinud Delfi, ostes omale portaalile juurdepääsu saad endiselt "nautida" reklaami.
Eraldi tähelepanu nägemis-, kuulmis-, füüsilise-, kõne-, tunnetusliku-, keele-, õppimis-, ja neuroloogiliste puudustega kasutajatele ei ole pööratud.

    Kommertsliku hõngu õhkub ka artiklite pealkirjast, "vaata kolme asja mida kindlasti pead tegema" ja "viis asja mida sa oled alati valesti teinud" on puhtad klõpsusöödad. Kõik puhtalt reklaami müümiseks.

Olen peale mõne artikli lugemist püüdnud seda mõned päevad hiljem leida, see on väga keeruline, võiks öelda et isegi võimatu.

Comments

Popular posts from this blog

1: Noppeid IT ajaloost

6: Arvutid ja paragrahvid Iː tants intellektuaalomandi ümber