3: Uus meedia

Facebook kui traditsioonilise meedia mõjutaja

 Traditsioonilist meediat, mille all pean silmas ajalehte, televisiooni ja raadiosaateid on kõige enam mõjutanud sotsiaalmeedia platvormid, nagu Facebook. Facebookil oli palju eellasi, Eestis tuntud Rate ja ülemaailme Orkut. 

    Facebook kujutab endast veebiplatvormi, millesse kasutajad saavad omale konto luua. Kontoomanikud saavad tekitada sõprade nimekirja ja sinna sõpru lisada või eemaldada. Samuti saab oma kontole lisada pilte, videosid, tekste, jagada teiste loodut. Oma emotsioonide väljendamise abistamiseks saab sisule lisada vastasva emotsiooniikooni. Teiste platvormikasutajatega on võimalik jutelda pidades eraldi privaatvestlust. Facebookis saab tekitada eraldi gruppe, kuhu saavad liituda näiteks inimesed teatud elamupiirkonnast, ühiste huvidega või ka ostu-müügi lihtsustamiseks. Eraldi on ka tururakendus, mis ilmselt loodigi nähes müügikruppide fenomeni kuid seni dubleerivad need teineteist.

Kõike jagatavat info levitamist on võimalik piirata luues sõpradest eraldi gruppe või ka üksikult sisule ligipääsejaid lisada.

Selle kõige abil on võimalik oma suhtlusringkonna tegemistega kursis hoida, varajasemalt teavitati mingisugusest eluliselt olulisest sündmusest kas külla minnes, telefonikõne või SMS abil, nüüd postitatakse see Facebooki, info jõuab momentaalselt kõikidele valitud sõpradele.

Kõige selle kasutamise lihtsustamiseks saab alla laadida IOS või Android rakenduse, mille abil saab Facebooki võimalusi oma nutiseadmes kõikjalt internetileviga piiritletud alalt kasutada.

Kõige selle sisu vahele ilmuvad reklaamid ja videod, mida on varajasema internetikäitumise pealt püütud personaliseerida, kõik selleks et kasutaja võimalikult palju keskkonnas viibiks ja kuvatud infot tarbiks. Väga popid on videod, mis püütakse teha väga põnevaks, kestvus venitatakse meelega pikaks, sinna vahele pikitakse hulgaliselt müüdud reklaami ning lõpptulemuseks ei saa keegi eriti targemaks sest saavutatakse midagi täiesti ajuvaba või insenertehniliselt võimatut. Millegipärast kuvatakse miljonite kaupa videosid kuidas saaks mootori ja generaatori ühendamisel perpeetum mobile või üritatakse tõestada nagu saaks kiirnuudlite ja superliimiga parandada auku põrandas või mööblis.

 Tegemist on väga võimsa ja mõjuka platvormiga, millega SENI väga suuri probleeme ei ole tekkinud, kuid mul on mulje et nende eesmärk on end inimestele võimalikult vajalikuks tegemine, miks? Eks ikka selleks et saaks müüa rohkem reklaami ja seeläbi teenida suuremat kasumit. See on äriettevõtte puhul ka loogiline, samas on tegemist monopoliga, mida peaks Eestis ohjes hoidma Konkurentsiamet.

Küllaltki murelikuks teeb Facebooki jõunäitamise katse Austraalias, kus blokeeriti ilma ja päästeteenistuste lehed, mille kaudu seni elanikele infot jagati, kõik selleks et survestada valitsust. Mõnes mõttes on selline platvormi käik isegi hea, näitab nende palet.

Kuidas sellisest (kui ei oleks Facebooki, oleks keegi teine või kolmas) monopolist üle saada? Mul on lahendus! Luua tuleks riigi opereeritav sotsiaalvõrgustik! Võibolla mitte nii uhke, võibolla mitte nii paljude võimalustega, kuid siiski piisav et rahuldada sotsiaalse suhtluse vajdused. Keegi ei küsi, miks on igale kodanikule loodud eesti.ee e-posti aadress? Keegi ei kahtle rahvusringhäälingu vajaduses? Miks ei võiks olla riigisotsiaalvõrgustik?

    Loomulikult selle loomine ei saa olema lihtne, see peaks olema üks suurem platvorm, mida administreerib näiteks ÜRO laadne rahvaste organisatsioon, mis igas  riigis riigil kodanike administreerida. Ehk oleks tegemist uue E-Eesti digihüppega rahvusvahelisele areenile?


Comments

Popular posts from this blog

12: Inimese ja arvuti suhtlus, ergonoomika ja kasutatavus

1: Noppeid IT ajaloost

6: Arvutid ja paragrahvid Iː tants intellektuaalomandi ümber